Ponornica , Skender Kulenovic 1910-1978.g

1 Comments
O PISCU

Rodjen je 2. septembra 1910.godine u Bosanskom Petrovcu ,gdje je zavrsio osovnu skolu,a potom nakon naglog osiromasenja porodice prelazi u majcino rodno mjesto travnik. Tu je vandredno zavrsio gimnaziju, u trecem razredu bavio se prvim knjizevnim radom (soneti)
Od 1930. godine studira pravo u Zagrebu.
Suradjuje sa brojnim listovima i casopisima , a 1937.godine sa Hasanom Kikicem i Safetom Krupicem pokrece u Zagrebu muslimanski casopis Putokaz.

O ROMANU
Njegov roman Ponornica objavljen je tek godinu dana nakon njegove smrti. Roman je tematski vezan za onaj period bosanske historije kada je stara carevina sa svojim civilizacijskim sklopom vec davno izvan Bosne, a nova vec unijela svoj red i obicaje. Niti je jedna dovoljno umrla, niti je druga dovoljno ziva, a odsjaj i jedne i druge vec se talozi u svakoj od licnosti ovog romana . Austrijska tema u bosanskohercegovackoj literaturi nametnula se skoro sto godina, a narucito je prisutna u bosnjackoj knjizevnosti .Ponornica tematski je usla u avliju u onaj smaragdni prostor iza avlijskog zida , u senzibilitet u rafinman o kome je on pisao u izvrsnom eseju '' Iz smaragda Une'' Taj rafinman ta senzibilnost , to je korijen ove teme. Zbog dubine njegovih zivih zila roman je tematski i kompoziciski toliko razudjen.
Jednostavna formulacija teme : Raslojavanje koje prijeti raspadom jedne patrijarhalne bosnjacke begovske porodice je sustinski tacna, i kao sve dijagnoze  te vrste uvijek presiroka opcenita.
Ovaj roman je po tematskom odredjenju i roman licnosti i drustveni i povijesni roman i porodicna hronika , a za sva ta formalna odredjenja u tematski razudjenom toku moze se naci potvrda. Ovaj dio fabule koji je posvecen Muhamedovu zivotu,kroz koju se licnu prizmu prelomila cijela Ponornica tematski je fabulativni okvir svih dogadjaja tako da on odredjuje i kompozicijsku strukturu romana.
Roman pocinje Muhamedovim sjecanjem na ljetni raspust koji je kao student najstarijeg sveucilista na svijetu proveo u zavicaju.
Zapravo Ponornica pocinje pismom koje je Muhamed primio od rodjake Senije, a cija se recenica '' eto ih tamo neka rade sta hoce '' provlaci i osjencava Muhamedov simbolicni a opet relativni odnos prema svijetu .
Muhamed svoju ponornicu pise kao Senijino pismo '' list iz skolske pisanke, pozutio poslije 40 godina, lezi sada na mom radnom stolu pokraj moje suhe, zute ruke pune vec starackih pjega i kvrga zelenih vena '' i tako daje vremenski oblik fabuli kojom ce Ponornica protjecati .

Skender Kulenović - Ponornica

Strgam moru svjetla i ko tumore izrežem oči.
Mrmorom crnih mi voda začepim uši ko boli.
Gorka mi nepca grotla raskužim crnom soli.
I bacim posljednju misao prvoj podzemnoj ploči.

Al grotlo mi otješnja: hrupim – na bijelcu vodoskoka,
A korito me uzme u obale, štake bogalja.
Pa u pjeni mi svijet isperu kloaka i pralja,
I svi me pomalo otpiju, do mrava – krvoloka.

A korito me uzme u obale, štake bogalja.
Pa u pjeni mi svijet isperu kloaka i pralja,
I svi me pomalo otpiju, do mrava – krvoloka.

I s pola se sebe sručim u uvir ko u rođenje,
U crno se zakletu spjenim neporodilju vrela.
Al žile me izvora nađu i dosrče korijenje.

I tražeć se banem u svijet, pa zjapim iz suha ždrijela
U ložnice cvjetnih čaški gdje s prašnika bludnih kapam,
I slušam, u gluhom mi školjci, mračni muk svojih škrapa.






You may also like

1 komentar:

  1. Danas sam završila čitanje romana. Jako mi se dopao. Čula sam da je on trebao biti dio trilogije, ali da pisac nije stigao da završi svoju zamisao. Voljela bih da znam na koje mjesto se u romanu odnosi radnja, da li na Skenderov Bosanski Petrovac, ili na neko drugo mjesto, da li je Skender zaista studirao dijelo u Egiptu, kao i lik Muhamed. Mladić Jovan je slikar Jovan Bijelić, takođe rođen u Bosanskom Petrovcu. Koji li su likovi još bili stvarni? Puno pitanja....

    OdgovoriIzbriši

Pokreće Blogger.